Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013

"Καλοκαιρία της Υπαπαντής, Μαρτιάτικος Χειμώνας"


The Cave of Ipapanti on the island of Paxi

Υπαπαντή λέγαν τη γιαγιά μου. Δεν ξέρω πως και γιατί την βάφτισαν έτσι. Από κείνη πήρα κι εγώ το όνομα μου που δεν ήξερα τι σημαίνει ακριβώς. Καμιά αγία με τέτοιο όνομα...... Η πρώτη απάντηση ήρθε στην β' γυμνασίου όταν άκουσα ότι έτσι ονομάστηκε η πρώτη επίσκεψη του Χριστού στο ναό του Σολομώντα μετά από τις 40 μέρες της γέννησης του και θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της Χριστιανοσύνης.
Υπαπαντή τελικά θα πει προϋπάντηση,
 (από το ρήμα υπαντώ = συναντώ, προϋπαντώ, υποδέχομαι (εξ ου και προ-υπαντώ). Αργότερα παραφθάρηκε σε υπαπαντώ, υπ>ό + απαντώ).  Λέγεται και Παναγιά η Μυλαργού ή Μυλιαργούσα, επειδή αργούν οι μύλοι και δεν αλέθουν "Οι μύλοι αργούν, οι δούλοι αργούν κι οι γάιδαροι σχόλην έχουν", λένε στην Κρήτη.
Την ημέρα αυτή (2 Φεβρουαρίου) την έχουν συνδέσει με προβλέψεις για τον καιρό. Λένε για παράδειγμα, πως ότι καιρό κάνει την ημέρα της Υπαπαντής, ο ίδιος θα είναι και για 40 μέρες μετά, αν και έχω παρατηρήσει πως αυτό δεν πολυ-συμβαίνει.....  Άλλα που έχω ακούσει και σχετίζονται με την σοδειά των αγροτών είναι:

"Παπαντή καλοβρεμένη, η κοφίνα γεμισμένη."  ή

"
Παπαντούλα χιονισμένη και τ'αμπάρια γιομισμένα." ή ακόμα

"
Καλοκαιριά της Παπαντής, μαρτιάτικος χειμώνας."

Υπάρχουν και σπηλιές αφιερωμένες στην Υπαπαντή ή Θαλασσινή Σπηλιά της Υπαπαντής σε Ιόνιο και Αιγαίο, σε κάποια περίπτωση υπήρξε καταφύγιο για τα υποβρύχια των συμμάχων κατά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο.

Και πόσα θα υπάρχουν ακόμα που δεν ξέρω.. αλλά όσο ζω μαθαίνω! 


Δεν υπάρχουν σχόλια: